40 vuotta sitten Kansallisoopperassa koettiin merkittävä hetki. Ensi-iltansa sai ooppera, josta seuraavien vuosien aikana tulisi toiseksi suosituin suomalainen ooppera heti Madetojan Pohjalaisten jälkeen. Sinä iltana kukaan ei sitä vielä arvannut, vaikka oopperan korkea taso olikin jo käynyt selväksi.
”Laskin ennakkoon, että Viimeisiä kiusauksia tullaan
esittämään kuusi, seitsemän kertaa”, silloinen oopperanjohtaja Juhani Raiskinen muistelee.Myös kantaesityksen ja sitä ennen Savonlinnassa Aulis Sallisen Ratsumiehen johtanut Ulf Söderblom muistaa, ettei suomalaisen oopperan uutta nousua silloin tajuttu.
"Vasta jälkeenpäin huomaa, että siitä on tullut historiaa. Silloin en edes
huomannut mitä sitten tapahtui niin lyhyen ajan sisällä.”
Viimeisten kiusausten tavaton suosio oli yllätys. Mikään sen
aineksissa ei näyttänyt viittaavan koko kansan oopperaan: aiheena on
1800-luvulla eläneen Paavo Ruotsalaisen elämä, perustana rakenteeltaan vaativa
ja kaukana tutusta realismista oleva näytelmä, jossa saarnamies
kuolinvuoteellaan näkee elämänsä keskeiset hetket, säveltäjänä arvostettu mutta
suuren yleisön keskuudessa kuitenkin vaikeatajuisena pidetty akateemikko.
Ehkä yksi suosion syy oli siinä, että syvällinen ja
uskonnollinen ooppera tuotiin keskelle poliittista 70-lukua, jolloin
televisiossa päiviteltiin länsimaisen yhteiskuntajärjestelmän kehnoutta,
radiossa laulettiin vappuna kalsealla äänellä vallankumouksesta ja kaikkialta
tulvi ylikansallista populaarimusiikkia. Yleisö otti omakseen Viimeiset
kiusaukset kuin olisi halunnut näyttää, että suomalaisia voi sittenkin
puhutella parhaiten oma kulttuurimme, ja että kansa voi ymmärtää vaativaakin
taidetta. Toinen syy suosioon oli itse musiikissa. Laajat kansankerrokset ovat
tunnetusti pitäneet oopperaa kiljumisena, joten on täytynyt tuntua
käänteentekevältä kuulla oopperanäyttämöllä jotain sellaista kuin Paavon jyhkeä
virsi.
Viimeisten kiusausten suosio ei rajoittunut Suomeen, vaan sitä lähdettiin viemään myös ulkomaille. Hiukan tietysti epäilytti esimerkiksi vauraaseen Sveitsiin lähdettäessä, puhuttelisiko siellä kuvaus 1800-luvun suomalaisen saarnamiehen viimeisistä hetkistä. Joonas Kokkonen kuittasi epäilykset lyhyesti: "Kuollaan sitä Sveitsissäkin."
Yhdessä Sallisen Punaisen viivan kanssa Viimeiset kiusaukset matkasi aina New Yorkiin asti. Ulkomainen menestys vakuutti kotimaiset poliitikot ja helpotti osaltaan uuden oopperatalon rahoitusta. Tasan 40 vuotta sitten koetulla ensi-illalla oli kauaskantoisia vaikutuksia.
Viimeisten kiusausten suosio ei rajoittunut Suomeen, vaan sitä lähdettiin viemään myös ulkomaille. Hiukan tietysti epäilytti esimerkiksi vauraaseen Sveitsiin lähdettäessä, puhuttelisiko siellä kuvaus 1800-luvun suomalaisen saarnamiehen viimeisistä hetkistä. Joonas Kokkonen kuittasi epäilykset lyhyesti: "Kuollaan sitä Sveitsissäkin."
Yhdessä Sallisen Punaisen viivan kanssa Viimeiset kiusaukset matkasi aina New Yorkiin asti. Ulkomainen menestys vakuutti kotimaiset poliitikot ja helpotti osaltaan uuden oopperatalon rahoitusta. Tasan 40 vuotta sitten koetulla ensi-illalla oli kauaskantoisia vaikutuksia.
Viimeisten kiusausten esityksissä koettiin myös aivan poikkeuksellisia suosionosoituksia. Joskus laulettiin virsi, ja kerran kävi todella erikoisesti. Näin Ulf Söderblom muistelee: "Pari esitystä ensi-illan
jälkeen tapahtui niin, että esityksen päätyttyä yleisö oli hiljaa, ei tullut
aplodeja. Se oli vaikuttavaa. Kokkosen kauniisti instrumentoitu E-duuri akordi
soi, ei tapahtunut yhtään mitään, ei yhtään mitään. Löin soinnun poikki, ei
kuulunut mitään. Pikku hiljaa tajusimme, että ei tule tapahtumaankaan. Ja ehkä
minä sitten annoin merkin orkesterille ja orkesterilaiset rupesivat pakkaamaan
soittimiaan. Se oli ainoa kerta, jolloin tämä on minulle tapahtunut, että
yleisö näyttää sillä tavalla kiitollisuuttaan siitä esityksestä eikä
meluamalla."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti