Jussi Merikanto Oskar Merikantona ja Olavi Merikanto Aarre Merikantona. |
Haluatteko kokea henkeäsalpaavan sietämätöntä
jännitystä?
Voin tarjota siihen kätevän keinon. Ette tarvitse
jännityksen kokemiseen huvipuiston vuoristorataa, ette seikkailuelokuvaa, ette
jalkapallomaaottelua. Teidän pitää vain kirjoittaa teksti oopperaan ja mennä
seuraamaan sen ensi-iltaa.
Kesäkuun ensimmäisenä perjantaina jännitin
suunnattomasti. Oopperan ensi-ilta oli alkamassa enkä ollut nähnyt yhtään
harjoitusta. En pelännyt, että ohjaaja olisi päättänyt sijoittaa tapahtumat
vuosisadan vaihteen Suomen sijasta fasistiseen Italiaan tai epämääräiseen
avaruusaikaan, mikä oopperaohjauksien kohdalla ei ole mitenkään mahdotonta.
Pelkäsin vain sitä, olisiko teksti muiden osatekijöiden tasoinen. Jos tarina
tässä vaiheessa osoittautuisikin teennäiseksi, henkilöt hengettömiksi ja
runojalat ontuviksi, jopa satojen ihmisten työ menisi hukkaan.
Olin aluksi epäröinyt, kun minulle ehdotettiin
aihetta. Oopperassahan on tunnetusti aina intohimoisia tunteita,
mustasukkaisuutta, riitoja, juonittelua ja traagisia kohtaloita, ja näitä
ominaisuuksia on usein myös esitettävissä teoksissa. Nyt käsillä oli aihe,
josta kaikki perinteiset oopperaelementit puuttuivat: keskushenkilö oli
rakastettava mies, joka vietti sävyisää ja tasapainoista elämää ja tuli toimeen
kaikkien kanssa. Hän oli mies, jollaisen jokainen haluaisi työkaverikseen tai
ystäväkseen. Mutta miten ristiriidattomasta henkilöstä voisi tehdä toimivaa
musiikkiteatteria?
Aihevalintaan oli kyllä hyvät perusteet. Ilmajoen musiikkijuhlilla oli tehty useita sodista ja kansakunnan historian
käännekohdista kertovia oopperoita. Välillä olisi hyvä muistuttaa tässä
sotaisessa ja moniongelmaisessa nykymaailmassa elävälle yleisölle, että voi
olla olemassa hyviäkin ihmisiä, kuten Oskar Merikanto.
Sodat ovat pelastaneet monta kirjailijaa aihepulasta.
Kaikeksi onneksi Merikannon aikanakin käytiin sotaa, joten tarpeellinen suuri
konflikti oli saatavilla. Ja olihan Merikannon elämässä sentään yksi
ristiriita: hänen laulujaan rakastettiin, mutta häntä ei haluttu laskea suurten
suomalaisten taiteilijoiden joukkoon. Tämä kohtalo on ollut monenkin
helppotajuisena pidetyn taiteilijan osana ja on edelleenkin.
Aineksia oli lopulta riittävästi, ooppera syntyi,
sävellettiin, lavastettiin, puvustettiin, harjoiteltiin ja esitettiin. Kolme
tuntia kului kuin huomaamatta ja taitavien huippuammattilaisten joukko teki
niin hienoa työtä, että muut tuskin huomasivat pelkäämiäni tekstin ongelmakohtia.
Pian aplodit kaikuivat, seisoin muiden tekijöiden rivissä kumartamassa ja syke
alkoi vähitellen palautua normaaliksi.
Jos siis haluatte kokea jännittävän elämyksen,
suostukaa kun jokin musiikkijuhla pyytää teiltä oopperalibrettoa. Kieltämättä
on yksinkertaisempiakin tapoja hankkia jännitystä elämäänsä, mutta niissä
muissa tavoissa jännitys ei kuitenkaan ole todellista. Loppuratkaisuhan on
jännittäviksi tarkoitetuissa elämyksissä aina tiedossa jo etukäteen:
vuoristoradan vaunu pysähtyy aikanaan turvallisesti, seikkailuelokuvan sankari
pelastuu ja Suomi häviää jalkapallo-ottelun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti